W analizowanym okresie 17,2% klików należy uznać za nieprawidłowe. Przy określeniu czym jest nieprawidłowy klik posłużyliśmy się standardami określonymi przez IAB, według których za są to kliki robione zarówno przez użytkowników (ludzi) jak i różnego rodzaju boty i maszyny, które mają na celu manipulowanie miarami aktywności klików lub wpływanie na nieprawidłowe rozliczenia kosztów kampanii. Za kliki nieprawidłowe należy uznać także sytuację, gdy użytkownik nie ma intencji wejścia na stronę, a mimo wszystko zostaje na nią przekierowany (przypadkowe kliknięcia, auto-kliki, itp.).
Na powyższym wykresie nieprawidłowe kliki podzieliliśmy na wygenerowane przez boty oraz bezwartościowe kliki wykonane przez użytkowników. Czasami są to przypadkowe kliknięcia, a czasami działania nieuczciwej konkurencji (np. wyklikiwanie reklam). Z danych wynika, że właśnie ta druga kategoria stanowi dziś największy problem, bo aż 15,4% klików stanowią te bezwartościowe, wykonane przez ludzi. Kliki generowane przez boty stanowią niespełna 2% wszystkich spośród rozliczanych w modelu CPC.
Nieczyste finanse
Sytuacja wygląda jeszcze ciekawiej jeśli spojrzymy na udział nieprawidłowych klików w podziale na branże. W naszym Barometrze Ad Frauds wyodrębniliśmy ich pięć: sklepy internetowe, usługi, finanse i ubezpieczenia, motoryzację oraz nieruchomości. Najbardziej narażony na ataki fraudsterów okazuje się być sektor finansów i ubezpieczeń. Blisko 48 proc. ruchu tam to fałszywe kliki – boty lub użytkownicy generujący bezwartościowy ruch. Nieco lepiej wyglądają wyniki branży motoryzacyjnej, choć też mamy tu bardzo wysoki – niemal 34-proc. – udział nieprawidłowych kilków. W usługach i nieruchomościach zaś co czwarty klik należy uznać za stracony. Na tym tle najlepiej wypadają sklepy internetowe, w badanym okresie „zaledwie” 13,4% ruchu CPC należy tam uznać za nieprawidłowy.